THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Death metalový svět jménem PANDEMIA s visačkou „Made In Czech Republic“ má svého nezaměnitelného ducha, to je myslím věc, na které se všichni, kteří jsme už s touhle smečkou měli tu čest, shodneme. Měli jej i na prvních dvou oficiálních albech „Spreading The Message“ (2000) a „Personal Demon“ (2002), které se nesly ve znamení ortodoxní a nesmiřitelné smrtící nakládačky, a má jej i na novince „Riven“. V souladu s neutuchajícím celkovým elánem kapely (promítajícím se nejen do vášnivého koncertování snad po celém světě, Jižní Ameriku nevyjímaje) se však jeho podstatná část odklání od dosud zřetelně vytýčeného směřování a nabírá malounko progresivnější a experimentálnější kurs, jež se zdá být minimálně osvěžujícím v jaksi mrtvolném ovzduší domácího death metalového impéria. Ovšem, má to jeden háček. Jako přízračný démon (osobní, chcete-li) se nad ním až příliš okatě vznáší kouzlo MORBID ANGEL.
Je pak otázkou, které misce vah přisvědčit spíše. Té, na níž máme CD „Riven“, přinášející celkem zajímavý zážitek, šťavnatý, řízný, i když po vzoru originální světové veličiny, anebo té, na níž jako mrcha leží libovolné album některé ze spousty kapel (pochopitelně nejen domácích, abych byl férový) hrajících neutrální „taky“ death metal, až do morku kosti ovšem inspirovaný všemi a vším, co se kdy na této scéně mihli a mihlo. Já osobně volím první možnost, a to z toho prostého důvodu, že v jejím případě se jednoduše mohu věnovat něčemu, co má smysl poslouchat, a takovým poslechem se také bavit. Přesně v souladu s oním americkým podtextem totiž PANDEMIA umí na posluchače vyzrát a naservírovat mu solidní porci ze smrtícího menu, hodnou nejednoho ochutnání. Stojí za tím především umně vršená tornáda bzučivých kytarových riffů, kousavých jako hejno zuřivých piraní, a proces jejich rozpouštění do dosud neslyšených experimentálnějších pasáží (o nichž se dá hovořit i jako o slušně schizofrenních), načasovaných vždy do toho pravého momentu („Riven“, „Weight Of Wisdom“ nebo „Legion Beneath“). Samozřejmě, že celá kapela k tomu musí fungovat jako čerstvě namazaný strojek, ale to v právě probíraných podmínkách nepovažuji za nutné nijak zvlášť zdůrazňovat. Nejvýraznější vzorek celé té současné tváře PANDEMIE je ukryt pod pořadovým číslem pět „Us And Them“ a na jeho silně podmračeném podtextu si krom zmíněných postřehů můžeme nastínit i další průvodní znak alba, totiž velmi sugestivní a místy až depresivní náladu, jejíž přítomnost se ovšem také dala očekávat. Znovu ale musím jedním dechem dodat, že v tomto směru mají zejména instrumentálky „Dispirited“ a závěrečná „All Alone“ svou hlavu a patu, a jejich poslech člověka nepochybně osloví.
Zkrátka a dobře, některé zboží z druhé ruky je kolikrát kvalitnější, než to z té první, a platí to i pro metalové poměry. Záleží při tom samozřejmě na spoustě okolností, nevyjímaje ani tu, z které ruky je právě nabízeno. A právě proto mám za to, že s PANDEMIÍ si můžete plácnout bez výraznějších obav.
Mírně experimentální změna kursu, kterou se chebští PANDEMIA mohou pochlubit na „Riven“, se zdá být dostatečně zajímavou a záživnou, nicméně jejím prostřednictvím se znovu vracíme k věčnému tématu debat v (nejen) death metalovém světě - totiž k originalitě a stále minimálnějším možnostem, jak si ji udržet.
6,5 / 10
1. Riven
2. Stream Of Destinies
3. Weight Of Wisdom
4. Legion Beneath
5. Us And Them
6. Dispirited
7. A Place Under The Sun
8. The Outbreak
9. All Alone
Feet Of Anger (2009)
Pandemic Mission To Latin America (DVD) (2007)
Riven (2005)
Personal Demon (2002)
Spreading The Message (2000)
The Message From Death Metal Empire (demo) (1999)
Dance In Vicious Circle (demo) (1997)
Prach na očích (demo) (1995)
Vydáno: 2005
Vydavatel: Metal Age Productions
Stopáž: 33:13
-bez slovního hodnocení-
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.